Kuchaři do domu
Největší seznam osobních kuchařů a firem k pronajmutí na Vaše akce
Kuchaři do domu – úvodní stránka
AKC ČR AKC ČR a WACS

Banán: prospěšnost na zdraví a jeho využití


Ilustrační fotografie

Banánovník (Musa) rostl pravděpodobně už 8 tisíc let před naším letopočtem v jihovýchodní Asii. Je to vytrvalá bylina vysoká tři až devět metrů. Prokazatelně byly ovocné banány pěstovány v Indii od 6. století př. n. l.

Rostou například v Brazílii, Asii, Africe, v Jižní a Střední Americe, na Filipínách. Patří mezi druhé nejvíce konzumované ovoce, hned po jablkách. Zásluhou na tom má možná i slupka, která ho chrání před nečistotami.

Víte, z které strany je jeho loupání jednodušší? Tak jako to dělají opice, od špičky.
Rozlišujeme ovocné od zeleninových, popřípadě moučných banánů. Ty žluté, velké jako prst, se kterými se můžeme setkat například v Egyptě, mají mnohem šťavnatější dužninu než velkoplodé. Moučné bývají zelené, obsahují více škrobů, ale méně cukru než ovocné.  V nezralém stavu se vaří, smaží, fritují nebo pečou.

V tropických zemích se řadí mezi základní potraviny. Využívají se i listy, buď jako talíře nebo na balení pokrmu. Mladé listy se přikládají na popáleniny, šťáva z výhonků je vhodná proti průjmu a vypadávání vlasů, šťáva z kořenů pak snižuje teplotu. Vyzrálé plody urychlují metabolismus. Po usušení se z nich umele mouka, ve východní Africe z nich dokonce připravují pivo. Některé druhy tohoto ovoce jsou vhodné k získávání vláken (manilské konopí, které je velice pevné a odolné proti mořské vodě, ze 100 kilogramů listů se získá až 13 kilogramů vláken ), jiné se využívají jako ozdobné pokojové rostliny. Všechny druhy ale pocházejí z křížení těch divokých.
Konzumujeme oloupaný plod, podle odrůdy buď jako zeleninu nebo ovoce. Zralé se jedí syrové, jako součást ovocných salátů, lze z nich připravit i zavařeninu nebo je usušit.

Banán obsahuje bílkoviny, tuky, cukry, vlákninu, mastné kyseliny, vodu, škrob, aminokyseliny, vitamín B, železo, draslík, aj. Obsah tuků a proteinů je nízký. Výzkumy potvrdily, že dva banány nám dodají energii na devadesát minut cvičení.

Jeho konzumace nám zlepší náladu, sníží vysoký krevní tlak, pomáhá udržet hladinu cukru v rovnováze a tím předcházet infarktu a mrtvici, léčí kocovinu, pomáhají před řídnutím kostí, chrání před cukrovkou, chudokrevností, odstraňuje z těla toxiny i nadbytečné množství kyseliny močové, podporuje trávení a funkci střev, uklidňuje nervy, zlepšuje náladu. Doporučuje se i pacientům s onemocněním srdce.

Banány určené na dovoz se sklízejí tak, aby dozrály cestou. Nižší teplota během přepravy zvyšuje jejich životnost, ale nikoli kvalitu. Teplota by neměla klesnout pod 13,5 °C, což také znamená, že by se neměly ukládat ani do ledničky, kde naopak mohou ztmavnout a kazit se. Hnědé skvrny způsobuje bakterie hnědé hniloby brambor. Pokud je koupíme ještě zelené, necháme je zežloutnout v trsech, pak je oddělíme. Naopak zralé plody od sebe oddělíme hned, vydrží pak déle.  

Po konzumaci banánu lze využít i jeho slupku. Přiložíme-li  vnitřek slupky na bradavice a zalepíme, můžeme odstranit nežádoucí bradavici.
Prý slupka dokonce pomáhá i při bělení zubů, pokud je potíráme jeho vnitřkem asi tři minuty.

Banánová voda z namočených slupek dodá živiny našim květinám.
Vyčistí i špinavé boty, ty pak musíme ještě doleštit hadříkem.

A co skvrny od banánu na našem oděvu? Ty odstraníme vypráním v peroxidu vodíku rozředěným vodou a ještě mokré pověsíme na sluníčko, postup opakujeme dle potřeby.

Autor: Eva Ch.
Zdroj: G. Lehari – Exotické plody
          B. Nowak – Tropické plody
          Malý domácí lexikon

Fotogalerie
Banány zrající na banánovníku, Foto: archiv www.kucharidodomu.cz
Ostatní

Paprika: Víte, že se používá jako zelenina, koření nebo jako lék?

Paprika obsahuje betakaroten, který se v těle mění na vitamín A, lykopen – červené rostlinné barvivo antioxidačního účinku. Červenou papriku můžeme nechat spálit dočerna, po včasném oloupání je zase červená. 

čtěte více...

Hrušeň obecná: Mezi ovocnými stromy se dožívá nejvyššího věku

Hrušky jsou velmi chutné ovoce, obsahují větší množství sacharidů, mají nízký obsah tuků a proteinů. Patří vedle jabloní k našim nejrozšířenějším ovocným stromům. Mezi ovocnými stromy se dožívá nejvyššího věku.

čtěte více...

Bylinky a vaření: Měsíček lékařský

Měsíček lékařský má květy, které lze přidat do salátů, čerstvé i sušené, jako ozdobu do pomazánek, polévek. Rýži dodává pikantní chuť. Měsíčková šťáva povzbuzuje játra i žlučník, posiluje slinivku břišní a ulevuje křečím.

čtěte více...

Bylinky: Máta peprná v kuchyni

Máta peprná je ze všech mát tou nejcennější, má velké hojivé účinky způsobené vysokým obsahem mentolu. Syrová je vynikající jako ochucovadlo do salátů, omáček nebo želé. Výborná je k mletému čí jehněčímu masu.

čtěte více...

Podběl: Znáte jeho zdravotní účinky a použití?

Podběl se užívá při zánětech horních cest dýchacích, k potlačení zánětů a k lepšímu odkašlávání. Byl zjištěn močopudný a antiastmatický účinek. Podběl by se měl užívat po dobu 4 – 6 týdnů, vzhledem k obsahu toxických alkaloidů.

čtěte více...

Poklad aztéckých běžců neboli chia semínka

Podle lidových doporučení chia semínka zlepšují imunitu, regenerují tkáně, příznivě ovlivňují pokožku, chrání před dehydratací organismu, snižují cholesterol a riziko vzniku osteoporózy. Doporučují se při dietě a cukrovce, neobsahují lepek.
 

čtěte více...

Znáte Mladý ječmen? Má významné účinky na zdraví!

Mladý ječmen podporuje zdravý růst. „Zelené" bílkoviny léčí vředy a chrání povrchové tkáně a sliznice. Vitamíny a ostatní živiny v Mladém ječmeni zůstávají téměř nedotčené. Mladý ječmen se vyznačuje silnou antioxidační aktivitou.

čtěte více...

Vánočka: Historie pečení, rekordy a zajímavosti

Vánočka je symbolem života a plodnosti, svým tvarem připomíná Ježíška v peřince. Podle množství tuku dělíme vánočky na máslovou, její těsto je těžší, obsahuje více droždí, je nižší a méně nadýchaná než tuková. Chutná ale lépe.

čtěte více...

Připravme si sladké a zdravé mlsání nejen na zimu! Sušené švestky

Sušené švestky působí preventivně proti výskytu hemeroidů a nádorům tlustého střeva. Rozpustná vláknina ze sušených švestek příznivě ovlivňuje stěny střev a snižuje cholesterol v krvi.

čtěte více...

Rajská jablíčka: Využití v kuchyni a domácí výroba kečupů

Doporučují se lidem s onemocněním srdce, poruchami látkové výměny, i na problémy s prostatou. Působí také jako prevence rakoviny dělohy, slinivky, jícnu. Podporují imunitu, mají antioxidační účinky.

čtěte více...

Kokos: Největší semínko světa!

Dužnina kokosu obsahuje 60 % tuku, proteiny, křemík, hořčík, draslík, fosfor, cukry, nenasycený tuk, vlákninu a glycidy. Léčí  nervové nemoci, podporuje paměť, odstraňuje nečistoty pleti.

čtěte více...

Reveň, lidově zvaná rebarbora: Prospěšná našemu zdraví, ale...

Je prospěšná pro krevní oběh, pokožku i vlasy, posiluje nervovou soustavu, stavbu kostí, zbavuje tělo jedů. Nedoporučuje se těhotným a kojícím ženám, stejně jako dětem do tří let, lidem s ledvinovým onemocněním.

čtěte více...

Rukola pro naše zdraví: Používáte ji v kuchyni?

Rukola má nahořklou chuť připomínající ředkvičky. Konzumace listů působí proti únavě, posiluje imunitu, odvar z kořene odstraňuje zažívací problémy. Rostlina má močopudné účinky, pročišťuje krev.

čtěte více...

Zánět ledvin: Bylinná podpůrná léčba

Zánět ledvin je vážné onemocnění vylučovací soustavy a je nutné, aby k zahájení jeho léčby došlo co nejdříve. Nemocný by měl vždy navštívit lékaře. Na každé onemocnění ale odjakživa byly bylinky.

čtěte více...

Koblížky z lásky a pověry na sv. Valentina

Vlastnoručně vytvořený dárek v podobě něčeho sladkého potěší každého z nás, obzvlášť darujeme-li jej právě v den svatého Valentina. Chceme-li koblížek použít jako valentinku, vložíme ho do malého celofánového sáčku.

čtěte více...
Více z kategorie zajimavosti naleznete ZDE